I sproggruppen spurgte jeg om hvordan man skulle stille sig til kritik som blev givet i en ubehagelig form, og det fik Esther Selig til at skrive følgende svar som jeg har redigeret med let hånd (bl.a. fjernet indforståede debatgruppeudtryk):
I mit arbejde har jeg set rigtig mange af disse mails som i intern jargon går under navnet "overlærerbreve". Det bygger på en formodning om at det altid er pensionerede overlærere med et alt for stort lager af røde Bic-kuglepenne og alt for meget fritid der sender den slags.
Det er sjældent at disse breve bliver rigtig værdsat. Modtageren (oftest en adm. dir. eller marketingditto) sender dem skyndsomt videre; for hvor smerteligt det end måtte være: sprog og sproglig omhu står ganske enkelt ikke særlig højt på erhvervslivets generelle dagsorden. Her ser vi så lige bort fra forsikringsselskaber og andre store virksomheder med en egentlig formuleret sprogpolitik. Hvorfor er folk dog ikke interesseret i at forbedre deres kommunikation, kunne man så spørge.
Jeg er temmelig sikker på at en del af modviljen mod disse breve skyldes tonen og ånden i hovedparten af brevene. Det er sgu ikke noget særligt kønt indblik man her får i den menneskelige karakter.
Brevene starter som regel med at krybe og kravle for virksomheden: "Jeg er en stor beundrer blablabla ...". Herefter skiftes totalt stil: "De ignoranter/padder/evnesvage som har skrevet blablabla. De har nok været fulde/de bør fyres/hænges/brændes blablabla. Med højagtelse Ynk Ynkesen."
Problemet med skrivelser som disse er at de faktisk ikke signalerer ærlig interesse og positivt ønske om at hjælpe til et bedre sprog. De signalerer tværtimod at nu skal hr/fru Besserwissen DenOndeLyneme vise hvordan den ged skal barberes og sproget vinkles. Det er efter min mening en helt feljplaceret aggressivitet og den fører til intet. Hvis man vil hjælpe, så tror jeg man kommer længere ved blot at signalere venlig interesse.
Et nyt svar fra samme forfatter indløb lidt senere:
Jeg har efterfølgende tænkt lidt over hvordan en sproghenvendelse kunne skille sig positivt ud og derved øge sin chance for rent faktisk at føre til noget. Dette baseret på studiet af mange af slagsen.
Esther Selig